onsdag den 4. juli 2007
Referat fra læseklub hos Marie i Århus søndag d. 14. november 2004
Kære Alle sammen


Så er endnu et læseklubsmøde blevet afholdt til alles store tilfredshed... tror jeg nok (eller også er det ønsketænkning fra arrangørens side :-) Det er næsten en tradition nu. Sjovt nok var der kun to gengangere fra sidste gang: Stine og undertegnede. Derudover var de tilstedeværende: Lisbeth, Inger, Birgitte og Nini. Her kommer et referat:


På bordet: Pandekager, brunkager, appelsiner, the og stearinlys.


På tapetet: Specialeskrivning, det århusianske boligmarked og kunst (min søsters, som man kan se på www.juliefredborg.dk, så husker du det, Birgitte) og en masse andet, som gjorde at vi næsten glemte bøgerne, MEN selvfølgelig ikke helt.


Nini: Korstogserien af Jan Guillou (Jeg har lige tjekket navnet på Bib.dk, og så vidt jeg kan se, hedder serien faktisk "Vejen til Jerusalem", kan det ikke passe Nini?). Det er en historisk romanserie, som følger korsridderen Arn på rejse fra Götaland til Jerusalem og tilbage igen. Den er både historisk interessant, handlingsmættet og en smule romantisk, så der skulle være noget for enhver smag. En rigtig page-turner. I denne sammenhæng kom vi til at snakke om "Jordens søjler" af Ken Follet, som har nogle af de samme træk og også er én af dem, man sluger. "Zenobias liv" af Ebbe Kløvedal Reich, som også er i den boldgade. Mange tråde samles til sidst i en knude (eller sløjfe eller hvad det nu er). Det samme gælder for...


Lisbeth og Birgittes anbefaling: "Maya" af Jostein Gaarder. Den er lidt af et puslespil eller patschwork eller hvad vi kom frem til. Ikke historisk som de andre, vi snakkede om, men filosofisk. Man skal have sin hjerne med, når man læser den. Henvender sig mere til voksne end Gaarders andre bøger.

Stine: "Dalen hvor bladene falder" af Tim Pears. Det er en udviklingsroman, hvor man følger en piges udvikling fra barn til voksen henover en hed sommer. Foregår i en engelsk landsby i starten af 80'erne. Der er en smule romantik og ikke så meget action. Ikke en pageturner, men rigtigt god alligevel. Henvender sig til et ret bredt publikum.

Inger: "Da Vinci Mysteriet" af Dan Brown. En med rette populær krimi, som måske er ved at blive filmatiseret?... det hørte jeg ikke ordentligt, sorry. Handler om en symbolforsker og et mord med nogle symboler i. Utroligt spændende og lærerig med hensyn til historie og symboler!

Derudover nævntes "Frygtelig lykkelig" af Erling Jepsen, som lånes ud i lange baner i Tønder, fordi bogen foregår i Højer. Det er også en form for krimi med en tilflyttende politibetjent, der skal tilpasse sig forholdene på landet. Inger vidste ikke rigtigt, om den skal anbefales eller ej. Dens personer er ret ekstreme og dens verden surrealistisk. Jeg har fra Sussi fået en skriftlig anmeldelse af samme bog, som også kalder indholdet for ret absurd og måske for nogen kedeligt, men Sussi og Inger er enige om, at man ofte kommer til at le over den. Inger kalder det for sort humor og erkender at dens historie bliver hængende i hovedet på én. Alt i alt fornemmer jeg, at begge anmeldere er grebet af en vis fascination af det underlige værk.

Sussi tilslutter sig desuden Louises anbefaling af "Drageløberen", men har ikke ligefrem rosende ord tilovers for "Nynnes dagbog", hvilket Inger er målløs over, så vi har en heftig debat kørende her :-) Nini nævnte forresten et par bøger i en serie af Linda Lay Shuler: "Kvinden, der husker" og "Lad trommen tale", som skulle være i stil med "Hulebjørnens klan" og ret forfærdelig. Meget simpelt skrevet... Har vi talt om den før eller er der bare mange af den slags bøger?

Hov, så har jeg glemt min egen bog, som er en pligtlæsning fra studiet: "Silas Marner" af George Elliot. En lille roman til ugebladslæsende, behersket sentimentale damer, som man gerne vil udfordre lidt. Den foregår i et engelsk landsbymiljø i 1800-tallet og handler om en gammel gnier, der nytårsnat finder en lille, guldlokket, forældreløs pige og tager sig af hende. En rigtig Lassie-historie, som vil være god at læse op til jul. Jeg synes, at den er lidt for nuttet, men på den anden side er den skrevet af en virkelig dygtig og skarpsindig forfatterinde, der ser dybt i mennesket og kan finde ud af at beskrive det stærkt. Det vrimler med dybsindige bønder i den. Meget rørende.

Gosj, det blev vist et langt referat. Jeg har svært ved at begrænse mig, ved I. Men næste møde holdes hos Inger i slutningen af januar. I vil høre nærmere om det fra den kant. Tak for en dejlig eftermiddag og jeg glæder mig til at se jer igen næste gang, også jer andre!

Allerkærligst Marie



footer